Pengikut

Selasa, 8 Oktober 2013

MAKLUMAT JAMBORI ANTARABANGSA JOHOR KE-25



MATLAMAT JAMBORI 

25th Johor International Jamboree 2013 bertujuan untuk mewujudkan rangkaian hubungan, persahabatan dan persaudaraan dalam pengakap di semua peringkat - domestik dan antarabangsa. Cita-cita untuk membina kapasiti golongan muda melalui persahabatan global dan pendedahan melalui pertemuan besar-besaran itu adalah intipati untuk melahirkan modal insan kelas pertama untuk dunia. Ia juga merupakan kemuncak sambutan ulang tahun ke-25 penglibatan Johor dalam menganjurkan Jambori. 

OBJEKTIF: 
Pada akhir perkhemahan, para peserta Jamboree akan dapat - 
- Mewujudkan dan menghargai rasa perpaduan. Peserta akan berkongsi ruang bersama dan tanggungjawab antara satu sama lain. Jamboree akan menggalakkan nilai hormat kepada diri sendiri, orang lain dengan menekankan hak sama rata dan keamanan. 
- Untuk meningkatkan kesedaran mengenai isu-isu perpaduan dan keamanan dan mengenal pasti tindakan tempatan yang Pengakap sedang melaksanakan; 
- Bagi menyokong NSOs dan menggalakkan mereka untuk mengambil peranan aktif dalam membangunkan program-program pendidikan alam sekitar dan mengamalkan Programme Messenger of Peace WOSM; 
- Untuk mewujudkan satu rangkaian pemimpin berpotensi yang boleh menyebabkan pergerakan pengakap di negara-negara masing-masing, negeri, daerah tempatan walaupun kumpulan pengakap dan berkongsi maklumat mengenai sedia ada. 

PESERTA: 
Peserta (Pengakap): (12 - 17 tahun) 
Pasukan Khidmat Antarabangsa: (18 tahun dan ke atas) 
Kelana & Pengakap Pemimpin 

BAHASA: 
Bahasa yang digunakan semasa Jambori adalah Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. 

TEMPAT: 
Bandar Kulai adalah 29 km dari bandar Johor Bahru dan 8 km dari Skudai. Ia terletak di tengah-tengah daerah. Bandar Kulai dan bandar lain dalam daerah ini terletak di sepanjang jalan utama yang lama yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Johor Bahru. Kulaijaya terletak kira-kira 10 minit dari Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, 45 minit dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan 1 jam dari Lapangan Terbang Antarabangsa Changi, Singapura. Kulaijaya mempunyai akses yang lebih tinggi untuk tarikan Johor dan tempat yang panas seperti Legoland Asia, Premium Outlet Johor, akan datang Pine Woods Studios dan banyak lagi. Kerajaan Negeri Johor akan mewujudkan satu lagi Negeri moden di Malaysia dan ia adalah penting agar Pergerakan Pengakap Negeri Johor bergerak seiring dengan perkembangan baru-baru ini masa yang sama mengekalkan Prinsip & Undang-undang Pengakap. 

TARIKH: 
Acara ini akan bermula pada Sabtu, 16 November, 2013 dan akan berakhir pada Khamis 21 November, 2013. 

YURAN PESERTA: 
Yuran Jambori adalah RM 80.00 seorang 

IKLIM: 
Iklim Kulaijaya adalah khatulistiwa, yang bermakna terdapat sedikit variasi dalam suhu dan kelembapan sepanjang tahun. Suhu yang agak malar sepanjang sepanjang tahun dengan suhu yang tinggi purata sekitar 31 ˚ C dan suhu purata yang rendah sebanyak 24 ˚ C. kelembapan yang tinggi boleh membuat iklim berasa sedikit melekit dan berpeluh jadi pakaian yang nipis dan cerah adalah pilihan. Bersedia dengan baju hujan juga. 

PAKAIAN DAN KOD PAKAIAN: 
Pakaian Jambori merangkumi seragam Pengakap No.3 dan No.2 untuk Pembukaan dan Penutup Upacara dan majlis-majlis rasmi. Pakaian kasual boleh dipakai untuk aktiviti lain. Bagi tujuan menjaga imej, anda juga mungkin diminta untuk memakai pakaian seragam apabila anda keluar untuk lawatan pendidikan. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...